Vienna International Airport

 WWW.VALUE-INVESTING.SK

! ! ! TENTO INVESTIČNÝ WEB MENÍ ADRESU ! ! !


KLIKNI

WWW.VALUE-INVESTING.SK

Viedenské letisko je široko známe aj u nás na Slovensku. Je dôležitým dopravným uzlom v rámci regiónu strednej Európy a v tomto regióne má významný vplyv (za rok 2010 prepravilo letisko 5,9 mil. pasažierov, čím sa znovu vrátilo na predkrízové hodnoty, pričom celkový počet návštevníkov letiska bol v roku 2010 19,7 mil. - taktiež návrat k predkrízovým hodnotám). Čo si však pod letiskovým biznisom predstaviť? Vienna International Airport rozčleňuje svoju pôsobnosť do 4 základných segmentov:

AIRPORT - v stručnosti možno povedať, že tento segment zahŕňa prevádzku a údržbu letiskového terminálu, s čím súvisí vybavovanie cestujúcich. Okrem toho sa sem zaraďuje prenájom zariadení pre letecké spoločnosti, zabezpečenie letiskovej prevádzky, zdravotnej služby, hasičov, zimnej služby atď.

HANDLING SEGMENT - zodpovednosť za vykonávanie bezpečnostnej kontroly osôb a príručnej batožiny, zabezpečenie širokej škály služieb pre lietadlá a zákazníkov, cargo (nákladanie, prekladanie, vykladanie, skladovanie zásielok) a iné.
RETAIL AND PROPERTIES SEGMENT - sem patria služby letiska spojené s parkovaním, nakupovaním, gastronomickými službami, prenájmom priestorov.
OTHER SEGMENTS - zabezpečuje širokú paletu služieb externým zákazníkom a dcérskym spoločnostiam. Patria sem tiež technické služby a opravy, údržba infraštruktúry a nehnuteľností, dodávka energií, nakladanie s odpadom, telekomunikačné a informačné technológie a ostatné služby.

Účtovná hodnota po odrátaní nehmotných aktív spoločnosti vydelená počtom 22 mil. ks akcií v obehu bola stanovená na 38,58 Eur/akcia. Firma nedrží žiadne convertible bonds, warrants, preferenčné akcie alebo opcie, ktoré majú riediaci účinok na vnútornú hodnotu akcie (poväčšine znižujú vnútornú hodnotu firmy).

Ako vidieť nižšie na obrázku, z hľadiska súvahy je zrejmé, že prevádzkovanie letiska je biznis, ktorý úzko súvisí s vysokým podielom fixných aktív k celkovým aktívam. V prípade Viedenského letiska je tento pomer na úrovni 70%-80% za posledné 4 roky. Toto dáva letisku značnú možnosť financovania prostredníctvom odpisov na úrovni približne 65-70 mil. Eur. V roku 2010 prišlo taktiež k pozitívnemu zvýšeniu položky cash and cash equivalents, čím sa značne limitovalo likviditné riziko spoločnosti.


STABILITA - letisko Viedeň má veľmi dobrú geografickú polohu v centre Európy. Toto zaručuje značnú konkurenčnú výhodu oproti iným letiskám (najbližšie porovnateľne významné letiská sú v Mníchove, Prahe, Budapešti, Záhrebe). Taktiež letiskové poplatky sú jedny z najnižších oproti ostatným európskym letiskám. Významná konkurenčná výhoda je v Minimum connecting time na úrovni 25-30min., čo zabezpečuje v porovnaní s ostatnými letiskami najlepšie postavenie v Európe.

Finančná stabilita - ako môžme vidieť v obrázku nižšie, letisko v rokoch 2007 a 2008 výrazne zvýšilo svoj pomer dlhu k equity . Tento fakt úzko súvisí s výstavbou nového terminálu SKYLINK. Tento terminál má byť dokončený v 4Q 2011, kedy je naplánované jeho skúšobná prevádzka. Plná funkčnosť tohto terminálu má byť spustená na konci 1Q 2012. Celková investícia do SKYLINK terminálu je 800 mil. Eur.

Čo toto zadĺženie znamená?

Aj keď táto čiastka zadĺženia je významná, s postupným splácaním by problémy nastať nemali. Rozloženie úverov je primerané a v spojitosti s vysokým interest coverage ratiom (cca okolo 9) by malo letisko Viedeň byť schopné so svojou stabilnou ziskovosťou splácať včas všetky úvery. Dividendový výnos by taktiež nemal byť ohrozený.

LIKVIDITA - už spomenuté interest coverage ratio (aký je podiel zisku pred zohľadnením úrokov a daní k celkovým úrokovým nákladom) je v roku 2010 na úrovni 9,28. Pri stabilite ziskovosti je splácanie úrokov na bezpečnej úrovni. Spoločnosť taktiež v poslednom období zvýšila svoje voľné peňažné prostriedky, aby bola schopná splácať svoje záväzky. V ukazovateli cash ratio nastala pozitívna zmena, kedy sa cash and cash equivalents z úrovne 0,21/0,3 (2009/2008) dostali na úroveň 0,58 v roku 2010.

ZISKOVOSŤ - spoločnosť má stabilitu ziskov, čo bolo potvrdené aj počas obdobia hospodárskej krízy. Toto kritérium je veľmi dôležité pri predpokladaní ďalších ziskov v nasledujúcich obdobiach. Výkaz cashflow a v ňom zobrazený operating income je tiež na prijateľnej úrovni a nepredstavuje žiadnu indíciu, že by bol výkaz ziskov a strát manipulovaný. Manipulácia môže nastať rôznymi preceňovacími technikami, vykázaním ziskovosti z oblastí, ktoré nesúvisia s operatívnou činnosťou firmy napr. ziskovosť z akvizícií atď. Vienna Airport vyplatila v roku 2010 dividendu vo výške 2 Eur, čo pri vnútornej hodnote akcie predstavuje atraktívny výnos 5,2%.


Vysoká obrátkovosť záväzkov súvisí s povahou biznisu firmy, ktorej hlavnou náplňou je sektor služieb a tým pádom nemá veľmi veľké výdavky na cost of goods sales.

ZHRNUTIE:


VÝHODY - stabilná spoločnosť s konkurenčnou výhodou. Ziskovosť bola potvrdená aj v krízovom období, čo dáva dobrý signál k stabilite ziskov. Letisko v prvom kvartály 2012 spustí do prevádzky nový SKYLINK terminál, ktorý zatraktívni letisko a umožní poskytovanie ďalších služieb. Nákupné a gastronomické priestory v novom terminály sú už na viac ako 90% prenajaté. Na konci roku by malo byť známe stanovisko o environmentálnej záťaži, ktorú by spôsobila plánovaná výstavba tretej runway. Verejná diskusia na túto tému začala 29.augusta 2011. S týmto sa spája určité riziko, že ak by výstavba ďalšej pristávacej dráhy bola zamietnutá, letisko by muselo odpísať zo svojho majetku už vykonané investície do protihlukovej bariéry a ďalší rozvoj letiska by mohol byť ohrozený.

NEVÝHODY - 40% podiel je v rukách verejného sektora, čo na jednej strane môže značiť určitú stabilitu v schvaľovaní dividend. Na druhej strane to môže značiť nižšiu efektívnosť riadenia letiska a nestabilitu v obsadení manažmentu. Ďalšie potenciálne riziko by mohlo nastať pri privatizácií letiska do súkromných rúk, ale toto riziko je len minimálne z toho dôvodu, že akcie letiska sa verejne obchodujú na viedenskej burze a prípadná privatizácia by sa riešila transparentne a nie cez úplatky s podhodnoteným predajom aktív ako sme tomu boli svedkami v SR v minulosti.

Nákup podielu v Vienna International Airport prebehol na cene 30,86, čo značí 6,5% dividendový výnos, P/E ratio na úrovni 8,55 (price/earnings ratio).

Diskusiu k článku nájdete TU